Een wijkteam is er voor maatschappelijke ondersteuning aan alle Rotterdammers die dit nodig hebben. Medewerkers van het wijkteam hebben kennis en ervaring op het gebied van jeugdhulp, hulp bij opvoeden, financiën, wonen, werk, kinderen en volwassenen met een beperking en geestelijke gezondheidszorg. Zij bieden u de juiste hulp dicht bij huis. Het wijkteam biedt kortdurende ondersteuning (drie tot zes maanden) of basishulp dicht bij huis.
Doorverwijzen
U meldt u niet zelf aan bij het wijkteam. Uw huisarts, een medewerker van de VraagWijzer, de woningcorporatie of een hulpverlener verwijst u door.
Wat doet een wijkteam?
Nadat een verwijzer heeft vastgesteld dat u ondersteuning van het wijkteam nodig heeft, bezoekt een wijkteammedewerker u thuis. Samen bespreekt u wat er aan de hand is en welke oplossingen mogelijk zijn. De wijkteammedewerker bekijkt wat u zelf kunt doen, wat de mensen in uw omgeving kunnen doen en welke ondersteuning u verder nog nodig heeft. Het wijkteam kan zelf kortdurende hulp bieden. Indien nodig, kan het wijkteam specialistische hulp of langdurige ondersteuning voor u inschakelen.
Vaste contactpersoon
Vaak wordt de wijkteammedewerker met wie u het eerste contact heeft, ook daarna uw vaste aanspreekpunt. Deze wijkteammedewerker onderhoudt dan ook het contact met eventuele andere hulpverleners.
Hoe werkt de hulp?
Als u hulp nodig heeft bij het oplossen van een probleem, kunt u daarover informatie opzoeken op www.rotterdam.nl/zorgdichtbij of bellen met de gemeente via 14 010. Komt u er toch niet uit? Bespreek het dan met een medewerker van de VraagWijzer in uw buurt. Samen met de medewerker bespreekt u welke mogelijkheden er zijn. Bijvoorbeeld wat u toch zelf kunt oplossen, of met met hulp van iemand uit uw omgeving. Lukt dat niet? Dan kan de medewerker VraagWijzer u doorverwijzen naar professionele ondersteuning.