Pedagogisch
- wij realiseren binnen onze school een veilig klimaat waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen
- onze school sluit aan bij de basisbehoefte van de kinderen en bij de draagkracht van de individuele leerkrachten het team in zijn totaliteit
- leerkrachten houden niet alleen rekening met verschillen tussen kinderen,maar geven hen ook de gelegenheid tot samenwerken
- de leerkracht stelt de leerlingen in toenemende mate in staat zelf verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces
- de school kent duidelijke regels als basis voor een goede organisatie
Didactisch
voor het werken met de kinderen in de groepen geldt:
- een goede organisatie van de klas is de basis voor adaptief onderwijs
- waar mogelijk treedt de leerkracht terug en is de leerling zelf verantwoordelijk
- aan sommige ( groepen van ) kinderen wordt meer instructie gegeven dan aan andere (groepen van) kinderen
- zelfstandig werken is een voorwaarde om op een effectieve wijze om te kunnen gaan met verschillen van kinderen
- het werken met dag- en weektaken vormt een belangrijk middel voor het versterken van de autonomie van kinderen
Zorg
- het vereiste niveau van extra zorg wordt verkregen door samenwerking van alle teamleden binnen de op school aanwezige zorgstructuur
- ons klassenmanagement maakt het mogelijk aandacht te besteden aan kinderen die aanvullende instructie nodig hebben, dan wel werken met een handelingsplan
Teambuilding
als lerende organisatie maken wij gebruik van:
- eigen expertise
- externe expertise
- een begeleidingssysteem voor leerkrachten
- klassenconsultaties